tisdag 13 december 2011

Saffranskaka

Jag gillar (gillade?) egentligen inte (heller) saffran, förutom i mat.
Men i dag har jag ätit en saffranslussekatt och tre bitar med jättegod saffranskaka!

Har inte riktigt receptet på kakan, med gissar på att det var något liknande denna, som jag hittade på www.alltommat.se





Ingredienser
200 g smör, eller margarin
1 pkt saffran, (á 0,5 g)
1 st sockerbit, eventuellt
2 st ägg
3 dl strösocker
2,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa florsocker, ev vid servering                   

Tillagning
1. Sätt ugnen på 175°.
2. Smörj och bröa en slät, rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
3. Smält matfettet, låt svalna.
4. Stöt saffranet i en mortel, gärna med en sockerbit.
5. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saffran, matfett och mjölk. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten.
6. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min.
7. Sikta ev över florsocker när kakan ska serveras.
Tänker göra den till helgen, då vi får vänner på besök.

4 kommentarer:

  1. Mums vad god den ser ut att vara =) Har precis lagt ut en ny tävling på min matblogg så kika gärna in där och tävla om godsaker =)

    SvaraRadera
  2. TACK!
    Jag har bara ETT paket saffran kvar hemma och det räcker inte till en sats lussebullar. Nu vet jag vad jag ska göra. :-))

    SvaraRadera
  3. jag har alltid tyckt om saffran :) det är jättegott att använda just saffran i fisksoppa, mums
    kramar

    SvaraRadera
  4. Mmm, den där är min favorit! Finns i kakboken "Sju sorters kakor". Gillar inte heller vanliga, torra lussekatter...

    SvaraRadera