måndag 23 april 2012

Bloggare- ett ointelligent släkte?

Många bloggar man läser ger en ofta goa skratt. Felskrivningar, konstiga formuleringar, egna ord och uttryck mm. Det verkar som många av de unga bloggtjejerna inte ens gått ur årsklass tre. Inte med godkänt i Svenska iaf.
En av alla roliga formuleringar läste jag i någons (Kan det ha varit hos bloggkommentatorerna?) kommentarsfält. Det var en diskussion om ett ämne jag inte längre minns. Men jag minns "slutklämmen" av en av dem som var med i diskussionen. Något i stil med:
"OK, tyck vad ni vill. Jag vilar min väska"

Jag vilar min väska!! Jag antar att det skulle vara någon översättning av Engelskans "I rest my case"..?
Jag fick mig i alla fall ett gott skratt! ;)
Case?

10 kommentarer:

  1. Fnulan: Ibland är det så man blir körkrädd!

    SvaraRadera
  2. Jaja, jag ÄR ju en bloggare. Men Mörkrädd då! ;)

    SvaraRadera
  3. Haha... Himla kul :D
    Något jag stör mig kopiöst på, förutom det mesta ;) (språkpolis som jag är), är när de skriver "En varsin" !!!!! VA? Det är ju faktiskt Vars en vill jag skrika till dem... Haha
    Man får väl lära sig leva med det :)

    SvaraRadera
  4. Annika: Fast i ditt fall (varsin/var sin/vars en) tror jag mer det är dialektalt. Jag tror det är ni Skåningar som säker (och Skriver) vars en, medan vi lite längre norrut säger/skriver var sin/varsin. Rätta mig om jag har fel! =)

    SvaraRadera
  5. Men själva betydelsen i ordet är ju att man får en var. Alltså vars en. Och det gäller ju överallt. Sen har det blivit förvanskat av talspråket. :)

    SvaraRadera
  6. Annika: Är du SÄKER? För VAR får ju SIN...

    SvaraRadera
  7. Ordet kommer av en :) Jag e jättesäker

    SvaraRadera
  8. Annika: Jag har också googlat! ;P

    SvaraRadera