måndag 23 april 2012

Täppan här hemma

Eftersom det upptäckts fuktskador i flera bottenlägenheter här, som tur är inte i våran, skall det grävas upp och dräneras runt husen nästa vecka. Det kommer att fyllas upp med grus, och jag var till en börjad djupt bedrövad... Min uteplats liksom!
Men sen hörde jag att de skall lägga plattor ovanpå gruset, så nu inser jag att det kommer att bli hur bra som helst!


Det kommer att grävas upp och läggas (nya) plattor där de gamla ligger och fortsatt åt höger och hela vägen in mot köksfönstret. Delar av häcken och syrenbuskarna närmast väggen kommer att ryka, och det var det som bekymrade mig mest. Men där tänker jag mig att sätta upp en skärmvägg och staket fram till häcken tar vid.
Rabatten under fönstret blir ingen förlust, den är ändå så bedrövlig nu. Och de växter jag vill rädda tar jag ner till stugan. Tänkte mig att ha några stora krukormed blommor i på plattorna och någon väggkruka på den vita balkongväggen.

Här blir det ju alltså nya fina plattor! (Betalda av föreningen!)
Bordet och stolarna som står där kommer jag att ställa på "nya altanen" under köksfönstret i stället, och köpa någon liten bänk att ställa framför "baltanen". Syrenbuskarna till vänster i bild skall jag höra med grävarna om de kan räddas... Hoppas på det, för de gör det till en mysig hörna! (Annars kommer jag allt att sätta nya.)
De gamla plattorna tar vi också ner till stugan. Det behöver läggas en liten "gång" mellas husen. Man går mycket där, och det blir lerigt.
Buster envisades med att vara med på bilden. Visst är han snygg när han är rakad? Grannbarnen skrattar åt honom ;)




Närmast gångvägen kommer gräset, den rundade rabatten och häcken att få vara kvar!

Jag ser nu att det snart är dags att klippa gräset... Våren tar sig! =)



4 kommentarer:

  1. ja det blir med andra ord en liten "renovering" lite omgörning. Perfekt ju. Inte så kul medans dom håller på, men sen...

    SvaraRadera
  2. Linda: Japp, fast från början vart det prat om att det bara skulle bli grus, men detta blir ju görbra!

    SvaraRadera
  3. Är det bra eller dåligt? Hoppas på att det blir bara bra i slutändan!!!
    Kram!

    SvaraRadera