måndag 23 april 2012

Perspektiv

Nu är en av de (iofs ganska få) gånger då jag saknar att på närmare huvudstaden. Såg ett inslag på Nyhetsmorgon om en pågående utställning på Fotografiska muséet.
Man har låtit förskolebarn gå loss med kameror. En hel massa härliga bilder ser det ut som!
jag råder verkligen Er som har möjlighet att göra ett besök på Fotografiska innan utställningen Perspektiv plockas ner 6 Maj!



















Ögon, skuggor, stövlar och svindlande rutschkanehöjder. Det är några av motiven som årets yngsta fotografer tagit sig an till den unika utställningen Perspektiv, som arrangeras av Stockholms Stadsbibliotek och Fotografiska. 300 barn i åldrarna 3-5 år från förskolor runtom i Stockholm har fått en kamera i handen och uppgiften att fånga sin omvärld. Med en blick som skiljer sig från vuxnas och som uppmärksammar detaljer som vuxna inte ser, har barnen fångat detaljer i sin vardag. Resultatet har blivit en fantastisk samling fotografier ur ögonhöjdsperspektiv.
Barnen i projektet är mellan ett och sex år, kommer från olika delar av Stockholm och har fotograferat när de varit på sina förskolor.

2 kommentarer:

  1. ja jag såg också det.. det blir härliga foton när barn har kameran. Jag brukade ju låta bus fota ibland när han var mindre. Nu bryr han sig inte längre...

    SvaraRadera
  2. Linda: Jag blev verkligen jättesugen att åka dit och gå på utställningen!

    SvaraRadera