torsdag 26 september 2013

Mina 5:2-dagar

I dag har jag veckans andra fastedag, och har bara "ätit" frukostbuljongen än.
Inte så gott, men den mättar och stabiliserar saltbalansen. Sen jag började med buljongen under fastedagarna mår jag mycket bättre då. Ingen matthet eller yrsel alls.

Viktnedgång då?
Nja, ingen större att tala om. 1-2 kg.
Men då hade jag ju ett uppehåll på totalt drygt tre veckor när vi var på semester, så jag är nöjd ändå!
För de dagarna jag inte fastar unnar jag mig, och tänker inte speciellt mycket på kalorier ;)

Till lunch brukar det oftast bli Viktväktarsoppa, för enkelhetens skull. Sen till middag, antingen en sallad på räkor, ett ägg och bara grönsaker eller en kycklingfilé och grönsaker.
Då finns det utrymme för en knäckemacka med skinka och tomat på kvällen.

Som ni ser är det rätt mycket mat ändå, och jag brukar inte behöva lägga mig hungrig.

Denna diet passar mig perfekt, eftersom jag får äta "allt" de andra dagarna. och jag kan lägga "2-dagarna" vilka dagar i veckan. Perfekt att välja själv, speciellt när jag jobbar oregelbundna tider!
Jag äter heller inte såhär bara för att gå ner i vikt. Det skall ju även minska risken för diabetes, hjärt-kärlsjukdomar, cancer.
Det finns ju ingen långsiktigare forskning i området, men det verkar ju bra, men det kan ju heller inte skada.

4 kommentarer:

  1. Duktig.. jag skulle dock inte fixa det alls jag... gillar mat på tok för mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också mat- det är därför dieten passar mig. Då får jag ju äta gott alla andra dagar!

      Radera
  2. Det där med 5:2 har ju fullkomligt exploderat under sommar och höst. Tidigare hade jag aldrig hört talas om det. Det låter väldigt bra, men jag har skrivit på alldeles för många patienter där 5:2 har utlöst diabetes... så jag är lite skeptisk, även om jag vet att det ska motverka detsamma.
    Hoppas att helgen är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså utlöst diabetes?? Det skall ju motverka det... Det måste jag kolla upp närmare, för det är en av de största anledningarna för mig när jag kör 5:2!

      Radera