lördag 19 november 2011

Åsas lasagne

I kväll skall jag ju bjuda på lasagne.
Jag går inte efter något recept, men jag har mina knep. Dem skall jag försöka att dela med mig av.



Jag börjar med köttfärssåsen, den gjorde jag redan i går så den har gottat sig över natten.
Hacka och fräs 2 gula lökar tillsammans med 2 vitlöksklyftor. timjan, oregano och basilika. (Var lite försiktig, så inte kryddorna bränns vid.)
Slå på 2 burkar krossade tomater, lite flytande honung, en dutt sweetchilisås, smula i en oxbuljongtärning och ha i lite salt. Låt puttra länge, gärna en timma.
Smula i ca 800 gr nötfärs, och låte det puttra i 15 minuter till.
Smaka av, och krydda mer om det behövs.

Ostsåsen gör jag på en bottenredning, där jag häller på mjölk. Har i riven ost, och gärna lite parmesan om man så önskar. Salta och krydda med lite vitpeppar. En aning muskot om du så önskar. (Det hoppar jag över, gillar inte smaken.)
Koka i några minuter.

Häll lite ostsås i botten på en form. Varva lasagneplattor, köttfärssås och ostsås.
Överst köttfärssås, och så på toppen Mozarellaost.

Gratinera mitt i ugnen i 225 grader. Tiden kan variera på sorten på lasagneplattorna, kolla på paketen!

Servera med en fräsh sallad och drick ett gott rödvin till.


Bonus
Vintips:

Palazzo Mio Rosso (nr 2009)
Endast 49 kronor, och jättegott!

4 kommentarer:

  1. Shit pommes frittes! Detta ska testas! Tackar =)

    SvaraRadera
  2. Mumsigt! Palazzo gillas! Det köper vi ofta.

    SvaraRadera
  3. låter jättegott :) nu är den ju uppäten eller hur??
    kramar

    SvaraRadera
  4. Ladybuginajar: Testa!

    Camilla: Rena fyndet!

    Ansepanse: Japp!

    SvaraRadera