tisdag 15 november 2011

Skriverier

Ni som hängt här ett tag vet ju att jag gillar att ifråga sätta mycket av det som står i tidningarna.
Nu senas är det ju Carema som varit i korsdraget. Ett företag som jag inte alls har någon som helst erfarenhet av. Och visst kan man häpna över rubrikerna som skrivits!
Att personalen måste väga blöjorna för att  se om de är fulla, och att en döende gamling blev lämnad att dö ensam framför tv´n i dagrummet.

Nu då till mina reflektioner, och det som inte tas upp i media. Jag har ju jobbat i "åldringsbranchen" i drygt 25 år, så ett o annat har jag väl snappat upp.
Tena (Största blöjproducenten) råder personal att just väga använda blöjor. Någon gång ibland, för att kolla så att man använder rätt storlek. Man kanske kan gå ner en storlek, det är både bekvämare och billigare. Det kan vara svårt att avgöra hur "full" en blöja är, med bra och torra ytskikt o.s.v.
Nu vet jag inte om det var så det var i det aktuella fallet, men det låter ju inte otroligt.

Och om en boende sitter uppe i rullstol ute i dagrummet. Då är han inte "döende". En boende som väntas dö när som helst vårdas ju inne i sin säng. Inte orkar han sitta uppe.
Sen att just han dog ute i dagrummet, det är tyvärr sådant som händer. Gamla människor på våra boenden dör ibland oväntat. (Jag, för min del hade hellre fått en hjärtinfart/stroke och dött på direkten i dagrummet, än att bli liggandes i flera veckor innan jag får dö i min säng.)

Men, som vanligt, det hade inte gjort några rubriker, och det hade inte sålt några lösnummer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar