tisdag 9 oktober 2012

Solljus på burk

Endel av er vet nog att jag brukar dras med en återkommande vår-depression.
Forskarna tvistar om vad de årstidsbundna depressionerna beror på, men jag har min tes. Jag tror det beror på bristen av solljus.
Varför kommer då min på våren?
Kanske för att "förrådet" av solljus då är tömt. De vitaminer vi får/bildar med hjälp av solljuset är främst d-vitamin. En vitamin som är svår för oss nordbor att få i oss tillräckligt av. Därför äter jag nu ett extra tillskott på vintrarna.
Jag inbillar mig kanske, men jag tycker att det har hjälpt mig. Och eftersom jag upplever det, så spelar det ju egentligen ingen roll om det är vitaminerna eller "tron på dem" som hjälper, eller hur?

I dag tog jag första kapseln för i år.

4 kommentarer:

  1. Min man äter D-vitamin - allt för att må bättre under vinterhalvåret. Hoppas det hjälper dig!

    Har läst igenom din blogg till nyår. Vi är lite lika på vissa delar, som det här med att äta godis fast man mår illa efteråt, hur illa man tar vid sig när man hör om att någon separerar/skiljer sig och det här med jobb (ialla fall i början på året).

    Hoppas verkligen att vi kan få till ett nätverk här på västkusten!

    SvaraRadera
  2. Ismamma: kul att vi hittat varann då! =) Vi får jobba på ett nätverk!

    SvaraRadera
  3. Jamen precis så tänker jag... skit samma om det är tabletten i sig som funkar eller om det är tron som gör det. huvudsaken det blir skillnad.

    SvaraRadera