torsdag 30 juni 2011

Små barn- små bekymmer...

En nittonårig son som skiter i allt... Eller skiter och skiter, men han "orkar inte".
Högskolan, som han tänkt först, det sket ju sig, eftersom han inte ens fick betyg i Svenska och Samhällskunskap. Då tänkte han ju om, och sökte in på en yrkesutbildning till plattsättare. Svaren skulle skickas ut den 20:e... han har inte hört något ifrån skolan än, så jag antar att något strulat till sig på vägen. Antingen om hans ansökan kommit bort (Den lämnade han i receptionen), eller så har svaret kommit bort.
Nu har jag hållit på i flera dagar (Per telefon, han är hos sin far) och tjatat att han skall ringa till skolan och höra vad som hänt. Och ingenting händer!!! Nyss fick jag honom att ringa, så NU vet han att de bara har öppet 10-12... Alltså, jag blir tokig på honom!!!
Så nu antar jag att det har skitit sig med skolan, och att han kommer att gå hemma, och det ser jag INTE fram emot. Dessutom betalar inte hans far underhåll längre, för det är han ju inte skyldig till nu när han gått ut gymnasiet. (Han betalade prick till studentdagen...) Och en arbetslös nittonåring är ju inte billigare än en som pluggar, om man säger så.
Då var det avklarat! Så nu har jag nästa sak att tjata om. Att gå till arbetsförmedlingen. Alltså, går han inte dit i dag vet jag inte vad jag gör!!

Hur tycker ni att man (jag) skall göra? Ringa skolan åt ung-fan och gå med honom till arbetsförmedlingen? Eller låta honom vara, och ta följderna själv?

Sen har vi då det här med körkortet... Han lovade för ett par månader sedan att anmäla sig till en intensivutbildning i sommar. Men det är klart, sommaren är ju lång... (Jag har inte ens haft ORK att tjata om det också. Bad Mami.)



Annars så är väl allt i sin ordning.
Vi har tänkt oss att åka till Hälsingland i morgon för att vara där några dagar. Får väl se hur det blir med det. Buster är lite dålig, hans mage verkar inte ok... Tror kanske att han har ätit något som kanske "satt sig"? Känns ju lite sådär att åka 50 mil bort och att grannarna passar katterna då. I denna värmen som är så kan det ju gå än fortare med uttorkning och sånt.
En annan av våra katter fick vi operera ut en hårsnodd ur tarmen på för många år sedan, och det var inte kul.

Nåja, nu skall jag dra igång med lite tvätt, städ och annat skoj, så då får ju jag mitt lilla roliga!

4 kommentarer:

  1. Alltså, jag blir helt matt när jag läser vad du skriver om!!

    Jag hade gjort så att maten finns på bordet, och de där livsnödvändiga sakerna (som kanske mediciner, busskort in till stan...) men resten får han som belöning på vägen. Drar han sig självmant in till Arbetsförmedlingen, ja då kanske han kan få en peng extra. Du får ta ett snack med honom och säga att det får gå tillbaka till 6-årsstadiet med belöningsschema om han inte skärper sig!!

    SvaraRadera
  2. Ser inget gnäll alls i ditt inlägg. Bara en text om en 19åring som inte vill ta sitt ansvar som vuxen. Om du förstår hur jag menar...

    Vet precis vad du pratar om här. Själv har jag två tonårsdöttrar boeende hemma. Den ena jobbar den andra ett år kvar i gymnasiet. Och en pappa till dom som ett betalar ett öre för mycket.
    Men man får ju helt enkelt förklara för de små-vuxna att om de inte tänker gå i skolan så får de börja jobba och försörja sig, betala hemma. För du är inte heller skyldig att försörja din 19åring om han inte går i skolan. Men jag tror inte det hjälper att tjata. Han måste inse själv. Genom att upptäcka själv. Och var glad att han inte anmält sig till körskola för vem ska betala den???

    SvaraRadera
  3. Jag skulle nog göra som andra skriver. bara laga mat och inte mycket mer. har man inga pengar till mobilabboneman, kläder, internet, osv så måste man ju göra nåt åt saken själv eller? 19 år. han får ju för tusan gifta sig helt lagligt. Nog måste du kunna lämna över anvsartet på honom.

    SvaraRadera
  4. Cissi: Jag skall dra åt svångremmen rejält efter semestern... orkar inte ta diskussionen nu.

    mormormu: Jag har sparat pengar, så han har till körkortet...

    Linda: Japp, svångremmen kommer fram efter semestern

    Tack alla för stöttning och för att ni bryr er!!

    SvaraRadera