tisdag 2 augusti 2011

Ut ur mörkret - Linda Caine och Robin Royston



Linda Caine har allt man kan önska sig. Två underbara barn, en kärleksfull man, ett vackert hus med en egen ateljé där hon kan måla och skapa. Trots en drömtillvaro har mörka, destruktiva känslor tagit över allt mer av hennes sinne. Otäcka bilder blänker till i hennes medvetande som gör henne skräckslagen. Hon får också häftiga vredesutbrott mot sina barn, speciellt mot sin dotter. Allt detta gör henne vettskrämd. Håller hon på att bli galen? I vissa stunder känns självmord som den enda lösningen, men inom henne finns också en stark känsla av att inte svika sina barn. Den kraftfulla resa som Linda tillslut bestämmer sig för att ta tillsammans med sin psykiater kommer att ta andan ur alla som läser den här boken. Fruktansvärda händelser kommer upp till ytan om vad som hände under hennes uppväxt i Afrika. Men djupast begravd finns hemligheten som hon som liten flicka lovade att aldrig avslöja...    

För en gångs skull stämde det som stod på framsidan av boken. Den var omöjlig att lägga ifrån sig! Trots att jag jobbade i helgen läste jag de nästan 500 sidorna på två dagar... Tung, men ändå lättläst.
Ruggigt otäck bok, speciellt med tanka på att det är en sann historia. ändå är den skriven med en sådan värme, och på ett sådant sätt att det aldrig blir "för mycket", ni vet sådär så att man inte orkar läsa allt på en gång.
Jag ger den 5 av 5.

En arbetskompis skall låna den nu, men sen tänker jag lotta ut den här på bloggen. Jag har själv köpt den på loppis, och den är välläst, tummad och vikt. men en så bra bok förtjänar att "gå vidare", så håll ögonen öppna efter en kommande tävling!

1 kommentar:

  1. Åh vad bra!
    Då måste jag vara med.
    Bara jag inte missar nu.
    En bra bok är det dags för hos mig, det riktigt känner jag i ryggraden. Men jag har lite svårt för när det går illa för barnen. Men jag måste väl öva upp mig lite.
    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera