torsdag 24 oktober 2013

Pilleri

Jag får, som endel av er kanske minns, ofta vår-depressioner fram i slutet av Februari eller början av Mars.
Men de senare åren har jag prövat mig på att äta ett extra D-vitamintillskott under de mörka månaderna, eftersom nya rön visar att depressioner kan ha ett samband med för låga halter av just D-vitamin. Det är ju som bekant solljuset som är den största D-vitaminkällan, och vi här uppe norr kan behöva lite extra.
Jag tycker att det har hjälpt bra, jag har mått mycket bättre under våren de senaste åren. Det är fakta, sen om det beror på en slump, placeboeffekt eller om det verkligen är kapslarna som hjälper, det spelar mindre roll.
Nu har man ju även höjt den rekommenderade dosen, och det står mycket om det i tidningarna!


 
Jag brukar köpa D-Pearls, de finns bl.a att köpa på Svenskhälsokost.se

6 kommentarer:

  1. VAd bra att det funkar.. bara fortsätta då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Jag skall ta vägen förbi hälsokosten sen!

      Radera
  2. Jag har hört att vi får i oss för lite av just D-vitamin i Sverige. Så jag tar D-vitamin under höst och vinter. Själv har jag faktiskt inte märkt någon skillnad men det är ju kanon om du gör det! :-)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag märker faktiskt en väldig skillnad! Men det beror kanske på hur känslig man är för just låga D-vitaminnivåer. Alla är ju olika.
      Kram!

      Radera
  3. Jag är också d-vitaminknarkare..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det ligger nåt i att vi behöver det! =)

      Radera