tisdag 12 juli 2011

"Ett" glas vin


Svorskan fick mig att tänka på en sak.
När man har kommit upp i ålder, så säger man inte längre att man skall festa, kröka, supa (you name it.), utan att man skall ta "ett glas vin" eller "en öl". Fast, handen på hjärtat, hur många av de där gångerna tar man just en/ett?? Oftare blir det ju kanske 3-4, eller fler.
Men det är det ju ingen som nämner!


Varför skall vi, vuxna kvinor (för oftast gäller det ju just kvinnor), behöva ursäkta oss med vad eller hur mycket vi dricker?
Visst dricker vi alla, eller de flesta iaf, mer under semestern?
(Jag har nog iaf druckit något varje kväll på semestern...)
Sen är klart att man styr upp det när "vardan" kommer, då blir det ju inget vin en tisdag direkt.

Sen, givetvis, finns det många som inte klarar av det där alls,
men det är ju en helt annan sak tycker jag.


//MVH Åsa, som i kväll faktiskt just druckit ett glas vin.
(Fast, kvällen är ju inte slut än ;)

4 kommentarer:

  1. Helt rätt visst tar vi mer än ett glas. Och på semestern fler dagar i veckan som vi sen återställer när vardagen är tillbaka. Men jag kan erkänna att jag nog tar mig ett glas vin mitt i veckan med fast det jobbkväll dagen efter men då är det ETT glas ibland istället för en alvedon efter en tuff dag.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vill du få hundratals extra läsare? Tävla i så fall om att bil utsedd till Dagens Blogg på www.blogoftoday.blogg.se

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Sweetmama: Hahaha, jag läste det först som att du tar "en återställare" när vardagen kommer tillbaka!

    BOT: Ojoj, det är mkt du lovar ;)

    SvaraRadera
  4. Jag tror att det kan bero på att man vill föregå som gott exempel när man har små barn, men då borde vi kunna bli "ärliga" igen när barnen har blivit stora. Det handlar antagligen också om att vi vill vara "ordentliga" och är rädd för att andra skall uppfatta det som att vi har alkoholproblem. Jag gillar att motarbeta sånt här. Det perfekta ville ju vara att ALLA oavsett om man är helnykterist, dricker lite eller mer eller rent av har alkoholproblem kan vara ärliga med hur vi förhåller oss till det. Kanske ville det vara lättare för alkoholister att medge sitt problem om ämnet inte är tabu också? Dessutom tror jag att barn och ungdomar genomskådar när man drar en vit lögn, bättre då att lära de att man kan ta "några" glas, men inte mer än att man behåller kontrollen. Pratar man aldrig med barnen om "hur kontrollera" så är nog det värre än att försöka inbilla de att man inte skall dricka alls. De ser ju hur allt fungerar när de växer upp. Det skulle vara konstigt om de aldrig är i en miljö där vuxna festar till lite (både mer och mindre).

    SvaraRadera