tisdag 25 oktober 2011

Vyssan lull - av Carin Gerhardsen


Conny Sjöberg och hans kollegor på Hammarbypolisen i Stockholm står handfallna inför den brutala avrättningen av en filippinsk kvinna och hennes två små barn i deras lägenhet.

Halsarna är avskurna och det finns blod överallt men inga spår av gärningsmannen.

Barnens svenske far lever isolerat, nästan utan kontakt med omvärlden. Och hur kunde kvinnan, på de små summor hon tjänade på svartstädning, ha råd med en lägenhet värd flera miljoner?

Berättelsen har sin upprinnelse i någonting som hände för länge sedan, när ett ungt par en solig majdag stannar till med bilen vid en kiosk för att köpa lördagsgodis till de två små pojkar som leker i baksätet.


Det tog mig inte många dagar att läsa ut denna boken. För som vanligt fångar Carin Gerhardsen sina läsare i ett järngrepp. Otäcka mordskildringar varvas, på ett ändå smakfullt sätt, med familjeliv och vardagsproblem. Jag gillar även hur hon väver in en historia som sträcker sig mellan alla hennes böcker i serien om Hammarbypoliserna.
Gerhardsen skriver även med ett språk som gör det till ett nöje att läsa vidare...
Det som möjligtvis kan störa läsaren är hurpricksäkert ödet slumpar ihop personer i handlingen.
Av mig får boken 4 av 5 poäng.

4 kommentarer:

  1. Jag har inte ens hört talöas om Gerhardsson innan. Konstigt jag som brukar ha koll även om jag inte är så snabb :)

    SVAR: Ja verkligen, det har varit ett litet problem ett tag kan man väl säga!
    Vi åker på måndag (31:a)

    SvaraRadera
  2. Jag gillar hennes böcker. Sedan är det lite extra skoj att det utspelar sig runt i kring där jag bor :) Kram

    SvaraRadera
  3. Krulli: Läs, läs, läs!!

    Marie-Louise: Ja, det fattar jag att det ger en extra krydda! =)

    SvaraRadera
  4. låter som en bok jag skulle gilla
    kramar

    SvaraRadera