tisdag 20 september 2011

Kamerafunderingar...

Jag är lite inne på att köpa mig en ny kamera. Jag kan egentligen ingenting om hur man fotar, annat än i autoläget. Men dottern som pluggar Media/Foto är villig att lära mig.
Frågan är då vad för kamera jag skall köpa? Begagnat kan jag tänka mig, då jag inte vill lägga för mycket pengar på den... "Högstapris"3.500-4000kr.
Nikon vore att föredra, då dottern och jag då kan "lånbyta"grejer.
Harkollat påD60, D3000/D3100... men blir inte så mycket klokare.

Finns det någon som kan hjälpa mig??


3 kommentarer:

  1. är inne på exakt samma...

    SvaraRadera
  2. Jag kikar också runt på kameror .. men är ju helt lost i denna djungel!
    Vad ska man välja??!!!

    *väntar på alla tips som jag hoppas ramla in här*

    Kram.

    SvaraRadera
  3. jag har kört Canon i alla år.. tills för snart två½ år sen. Då köpte jag en Panasonic DMC-FZ18. jag valde bort systemvarianterna mot en långzoomare. tyckte tillbehören till digitala systemkameror var på tok för dyra jämfört med vad dom kostade när man körde med analoga kameror. Alltså i procent.. inte i kr.. för det var ju ett tag sen.

    Jag läste och läste och läste innan jag valde. Och jag har inte ångrat mig EN SEKUND.

    Kameran är liten, mindre än en systemkamera, men tillräckligt stor för att man får ett rejält grepp. den ser ut som en systemkamera men väger mindre. Jag slipper få smuts mellan objektiven och har 18 ggr zoom på kameran, vilket mostvarade TRE olika objektiv på det jag hade tidigare.

    Den är snabbstartad, knäpper sekvensfoton skitsnabbt och har alla manuella inställningsmöjligheter, likväl som "auto".

    I somras tyckte jag zoomen började låta konstigt och kikade på vad jag skulle köpa istället. Kom fram till att då skulle det blivit en: Panasonic DMC FZ100: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ100svart

    Men den gamla trotjänaren håller än. Jag har fotat 16576 bilder med den hittills! :-)

    SvaraRadera